mandag den 10. marts 2014

Hvorfor graver jeg?

Velkommen til bloggen "Jeg Graver". Jeg har tænkt mig at bruge den til at skrive de ting sammen der dukker op, når jeg graver i sager og personer, jeg synes er interessante. En ting der irriterer mig ved de fleste medier er nemlig, at de tit lader sig nøje med førstehåndsindtryk, de nemme historier og de nemme kilder. Journalister er tit så meget under tidspres, når de er igang med en historie, at de ikke har tid til at grave spadestikket dybere. Dét spadestik har jeg tænkt mig at tage.

Samtidig har jeg også opdaget, at nogle journalister tit forvrider en historie - fravælger kilder der siger ting de ikke har lyst til skal være sandt, bruger "eksperter" der ikke er eksperter i det de udtaler sig om, satser på at læsere og seere ved så lidt om en sag så de ikke forstår de bliver løjet for, og reelt mere fungerer som propaganda-udspredere end journalister. De sager har jeg også tænkt mig at grave spadestikket dybere i.

Jeg har ikke tænkt mig at lave daglige indlæg - der kan gå både dage og uger mellem dem.

Jeg har ikke tænkt mig at fortælle hvad mine kilder er i alle tilfælde. Finder man noget her, som man synes er interessant, kan man angive bloggen som kilde. Jeg beskriver intet som fakta, med mindre jeg har dokumentation for det.